Stoppen met roken

Stoppen met rokenJe kunt geen boek over zwangerschappen openslaan en het staat er wel in, dat als je rookt je beter hiermee direct kunt stoppen. Het liefst al voor de zwangerschap. Maar dat iets goed is, wil natuurlijk helemaal niet zeggen dat het dan ook makkelijk is. Ook al noem je het zelf waarschijnlijk niet zo, maar het is een verslaving. En een nadeel van een verslaving is, dat het behoorlijk lastig kan zijn om er weer vanaf te komen. Daar is tijd, wilskracht, doorzettingsvermogen en een goede focus voor nodig.

Als je zwanger wilt worden, probeer dan van tevoren te stoppen. Dat is voor het kindje beter en het is echt niet ineens makkelijker om pas te stoppen als blijkt dat je zwanger bent. Stoppen is lastig, ook als je zwanger bent. Alleen belast je dan ook nog eens je embryo ermee. Wist je trouwens dat ook je vruchtbaarheid verbetert als je stopt met roken? Dat is geen win/win situatie, maar een win/win/win! Maar er zijn nog veel meer voordelen. Ik zet ze eens voor je op een rijtje:

Voordelen stoppen met roken

Het is beter voor je ongeboren kindje (inkoppertje).
Je vruchtbaarheid verbetert (mannen en vrouwen).
Het scheelt echt waanzinnig veel geld (en met een kindje op komst kun je dat goed gebruiken).
Stoppen met roken geeft een betere bloeddoorstroming en dat betekent weer een betere erectie!
Je krijgt meer smaak (alles wordt veel lekkerder).
Je gaat weer beter ruiken (nou hoeft dat tijdens het verschonen van de luier niet altijd een voordeel te zijn).
Doorgaan met roken kan je leven verkorten.
Je kunt overal (waar je niet mag roken) gewoon heel ontspannen zitten. Het maakt jou immers niet meer uit dat je niet mag roken!
Je stinkt niet meer. Misschien ruik je het zelf niet, maar anderen doen dit wel! Zeker als je niet rookt, ruik je het direct bij een ander. En geloof me: het is smerig!
Zelfs je huid gaat er mooier en stralender uitzien!

lijn vadersenmoeders

Stoppen met roken

lijn vadersenmoeders

Roken tijdens de zwangerschap, hoeveel kwaad kan het?

Je kindje groeit in jouw buik en is afhankelijk van de stoffen die jij eet, drinkt of op een andere manier tot je neemt. Al die stoffen komen via de navelstreng en placenta bij je kindje terecht. Bij volwassenen worden de meeste giftige stoffen opgeruimd door de lever en de nieren, maar bij je ongeboren baby lukt dit nog niet. Die organen zijn namelijk nog niet helemaal af waardoor de schadelijke stoffen langer in het bloed blijven en daardoor extra schadelijk zijn.

Als je rookt krijgt je o.a. de schadelijke stoffen nicotine en koolmonoxide binnen. En als je zwanger bent, je kindje dus ook. Van nicotine is bekend dat het de bloedvaten vernauwt en koolmonoxide zorgt er voor dat het bloed minder zuurstof bevat. Dus de ene stof maakt het transport van zuurstof en voedingsstoffen naar je kindje moeilijker en de andere stof zorgt ervoor dat er ook nog eens minder zuurstof in het bloed aanwezig is. Je kunt je voorstellen dat dit echt niet goed is voor je baby.

Roken kan dus behoorlijk wat gevolgen hebben. Het vergroot bijvoorbeeld de kans op een miskraam. Bij rokende moeders is er een grotere kans dat baby’s eerder worden geboren. Maar het vergroot bijvoorbeeld ook de kans op het ontwikkelen van astma bij de baby, aangeboren afwijkingen, loslaten van de placenta, et cetera. Ik kan een hele waslijst hier neer schrijven, maar je snapt waarschijnlijk zelf ook wel dat het gewoon niet goed is.

Hoe pak je het aan?

Er zijn natuurlijk allemaal middeltjes op de markt die je kunnen helpen. Nicotine vervangende middelen, acupunctuur, cursussen, noem maar op. Ze kunnen je wellicht een helpende hand bieden, maar uiteindelijk moet je het zelf doen. Die knop bij jou moet om en je moet echt een aantal dagen door die zure appel heen. Dat kan niemand makkelijker voor je maken, ook niet leuker trouwens. Na een week wordt het iets makkelijker, maar zal je nog steeds heel veel moeilijke momenten hebben. Uiteindelijk moet de tijd z’n werk doen. In de loop van de tijd zal je gaan merken dat het steeds beter gaat en dat er steeds meer momenten zullen zijn dat je niet aan nicotine denkt. Die momenten zullen blijven groeien tot je er uiteindelijk niet meer aan denkt. En zelfs dan nog…

Zelfs als je er al jaren af bent kan er zo nu en dan nog eens een moment zijn dat je denkt: “Goh, een sigaretje zou nu best lekker zijn!”

lijn vadersenmoeders

Stoppen met roken

lijn vadersenmoeders

Hulpmiddelen

Als je toch wat hulpmiddelen zou willen gebruiken, is er van alles verkrijgbaar. Misschien zit er iets voor je bij waarmee je het voor jezelf makkelijker kunt maken:

– Nicotinevervangers
– Acupunctuur
– Download de stoppen-met-roken-app
E-sigaret of sishasigaret (zonder nicotine)
– Medicatie
– Professionele begeleiding
– Maak van te voren een plan van aanpak

Wilskracht

Stoppen met roken vergt gewoon heel veel wilskracht en doorzettingsvermogen. Dat zijn de twee belangrijkste ingrediënten van een geslaagde poging. En jij kan dat! Dat weet ik zeker. Zeker als je het echt heel graag wilt. Geloof in jezelf en gun je zelf een geslaagde poging. Vind je zelf het waard om te stoppen, want je krijgt er echt heel veel voor terug.

Jammer genoeg liggen er een paar valkuilen op de loer, want je kunt nog zo goed gemotiveerd zijn, maar je gaat ze tegenkomen. Je gaat namelijk elke smoes aangrijpen om toch weer die peuk op te kunnen steken. Zo geniepig is nou eenmaal een verslaving. Dan kun je maar beter je vijanden vooraf in kaart brengen. Wat zijn voor jou de gevaarlijke valkuilen? Ik noem er hier al een paar.

Ik wil niet dik worden!

Als je denkt aan stoppen met roken, denk je wellicht gelijk aan dik(ker) worden. Hoeveel mensen heb je niet gehoord over ‘ik ben zoveel aangekomen nadat ik gestopt was met roken!’ Ja, dat zal best, maar dat heeft niet alleen te maken met het gebrek aan nicotine. Het heeft meer te maken met de ene verslaving (nicotine) inruilen voor een andere (eten/snoepen). Probeer dat te voorkomen, ga liever een straatje om als je trek krijgt in een peuk of om te snaaien. Dat is nog goed voor de conditie ook. Doordat je bent gestopt met roken, krijg je ook weer wat meer lucht! Dus die aanbevolen 10.000 stappen op een dag, zou je zomaar kunnen gaan halen.

Meer hongergevoel!

Het is inderdaad een feit dat nicotine de eetlust remt. Dus als je in je rookperiode trek kreeg en je nam een sigaret, dan verdween inderdaad even het hongergevoel, maar je kunt dit natuurlijk ook opvullen met een gezonde snack. Een stuk komkommer, een paar snoeptomaatjes, een handje druiven, een paar (ongezoute) nootjes, een stukje appel of een mandarijn.

Wist je dat je van vooral pittige snacks snel(ler) verzadigd bent dat bij zoete? Neem wat stukjes paprika of worteltjes met wat tzatziki! Prima voor de tussendoortrek. Of wat dacht je van stukjes rode biet met een klein stukje geitenkaas. Heerlijk!

Wel of geen sigaretten bewaren

Dit zal voor iedereen anders liggen. Voor de een is het bewaren van sigaretten zo’n beetje de kat op het spek binden, voor de ander helpt het juist wel. Zelf hoorde ik bij die laatste groep. Ik heb bewust mijn sigaretten niet weggegooid toen ik stopte. Bij mij werkte dat rustgevend: “Ik kan roken als ik écht zou willen, maar ik doe het niet!” Ik vond dit een fijn gevoel en uiteindelijk heb ik dat pakje na maanden alsnog weg gegooid. Maar toen had ik ze niet meer nodig.

Misschien werkt het bij jou net andersom. Jij kent jezelf het beste, dus jij weet heel goed of dit bij jou kan werken of niet.

Minder roken heeft geen zin

Misschien heb je het wel eens geprobeerd om minder te roken en heb je gemerkt dat dit eigenlijk niet zoveel zin heeft. Dat heeft te maken met het feit dat het een verslaving is. Als je blijft doorroken, blijf je je lichaam voeden met die verslavende middelen. Je lichaam zal er daarom om blijven vragen en helaas steeds meer nodig hebben om dat verzadigingsniveau te bereiken. Minder roken, lost daarom niks op. Beter om is direct volledig te stoppen.

Stoppen met roken geeft stress

Dit is inderdaad ook zo’n prachtige valkuil, want zeker als je zwanger bent is stress natuurlijk niet goed. Dus geef je jezelf direct een vrijbrief om toch die paar sigaretten te roken. Doe het niet! Roken is echt nog veel erger voor je baby en het schuldgevoel dat je ongetwijfeld hebt bij iedere sigaret, geeft net zo goed stress. Het beste kun je gewoon voor je zwangerschap al stoppen. Dan hoeft je baby ook de ‘stress’ niet te voelen.

Goede stimulans

De beste kans op een geslaagde poging, is natuurlijk de stimulans! Wat is voor jou de meest belangrijke motivatie om te stoppen? Probeer dat voor ogen te houden en focus je hierop. Je weet waar je het voor doet, hou je daar dan aan vast.

En ja, je moet echt door die zure appel. Die wordt echt niet minder zuur met pleisters, e-sigaretten (zonder nicotine liquid) of naalden in je oor. Durf die hap te nemen, voel dat je het waard bent en focus. Als je dat doet, weet ik zeker dat het je gaat lukken!

Liefs Marion

Extra informatie

Stoppen met roken als je zwanger bent
Gezond zwanger worden, hoe doe je dat?
Menstruatiecyclus en zwangerschap
Zwanger en zwangerschap – Alles wat je zou willen weten!
Stoppen met de pil en vruchtbaarheid
Hoe kun je sneller zwanger worden! Nou met deze tips!
Bakerpraatjes rondom de zwangerschap
Baby making seks – Hoe houd je het leuk, spannend én doeltreffend?
Het belang van foliumzuur
Boekbespreking – Mijn zwangerschap in vraag en antwoord
Elke dag dichterbij – Zwangerschapsdagboek
Oei, ik groei! / Negen maanden dagboek

Bronvermelding

Tekst geschreven door: Marion Middendorp
© afbeeldingen: 123rf.com

lijn vadersenmoeders

Geef een reactie