Robins Wereld voor kinderen met verstandelijke beperking

Met ingang van vandaag is ‘Robins Wereld‘, een vernieuwende educatieve game, beschikbaar voor gebruik in zorg- en onderwijssectoren. Deze game is specifiek ontwikkeld om kinderen met een lichte tot zware verstandelijke beperking te helpen hun leerprocessen effectiever te maken.

Robins Wereld voor kinderen met verstandelijke beperking

Interactieve opdrachten

‘Robins Wereld’ maakt gebruik van interactieve opdrachten en feedbacksystemen. Om maatwerk training te bieden aan ieder kind, met speciale aandacht voor vaardigheden zoals concentratie, geheugenbeheer, impulscontrole en mentale aanpassingsvermogen. De voortgang binnen de game wordt visueel weergegeven voor professionals in de zorg, onderwijskrachten en begeleiders. Wat hen in staat stelt om specifieke ondersteuning aan te bieden op individueel niveau. Uit proefprojecten is gebleken dat regelmatig engagement met ‘Robins Wereld‘ significante verbeteringen oplevert binnen de kerngebieden voor de doelgroep.

Dit type game bewijst effectiever te zijn in het overbrengen van vaardigheden dan traditionele educatieve methodes. Dit is vanwege de unieke manier waarop deze kinderen communiceren en leren. De game is een gezamenlijk initiatief van s’ Heeren Loo en Mediaheads en financiële steun van AFAS Foundation.

Baanbrekende game

Marja Eding, GZ-psycholoog bij s’ Heeren Loo Advisium, is de drijvende kracht achter Robins Wereld: “Ik wilde een baanbrekende game ontwikkelen juist voor deze doelgroep omdat hiervoor nauwelijks leermiddelen ontwikkeld zijn. Een game waaraan veel kinderen plezier beleven en iets van leren. Ik vond het daarbij belangrijk dat de game werd gebaseerd op wetenschappelijke kennis en samen met de doelgroep en gebruikers werd ontwikkeld. We geloven in het delen van deze kennis, zowel intern als extern. Om zo elkaar verder te helpen in het leven. Met Robins Wereld lukt dat goed en daar ben ik trots op!” 

Verbeteren van levenskwaliteit

Gerben Eversdijk, directeur AFAS Foundation, vult aan: “De keuze van AFAS Foundation om Robins Wereld te steunen, kwam voort uit het verlangen om iets voor deze kinderen te doen. En naar onze overtuiging speelt technologie een belangrijke rol in de verbetering van levenskwaliteit, vooral voor kinderen met speciale behoeften. Dit project laat ook zien hoe door samen te werken een maatschappelijk verschil gemaakt kan worden. Ik ben overtuigd dat Robins Wereld een belangrijk hulpmiddel is in de ontwikkeling van veel kinderen en ben trots dat AFAS Foundation deel uitmaakt van deze geweldige educatieve game”. 

Optimaal profiteren van onderwijs

‘Robins Wereld’ introduceert een reeks van 12 boeiende mini-spellen, ontworpen voor kinderen van 2 tot 21 jaar oud. Deze leeftijdsgrens is bewust gekozen, aangezien het spel is ontworpen met het oog op zorgfaciliteiten en speciaal onderwijs, waar jongeren met een beperking zo nodig tot hun 21e ondersteund kunnen worden. Het spel, dat op tablets gespeeld wordt, dompelt de spelers onder in de avontuurlijke wereld van Robin, waar ze diverse missies en activiteiten moeten volbrengen. Terwijl ze spelen, ontvangen de kinderen onmiddellijke suggesties en reacties op hun acties, wat bijdraagt aan het verfijnen van hun leervaardigheden. Deze respons is gebaseerd op de interactie van de speler met het touchscreen, waardoor een intuïtieve leeromgeving wordt gecreëerd.

“Kinderen met een matige tot ernstige verstandelijke beperking vertonen vaak minder effectief leergedrag, waardoor ze minder kunnen profiteren van het geboden onderwijs. Robins Wereld is ontworpen om deze kinderen te helpen bij het ontwikkelen van deze vaardigheden zoals aandacht, inhibitie en werkgeheugen. We doen dit vanuit de achterliggende gedachte dat beter leergedrag helpt om beter te leren. Hierdoor kunnen deze kinderen volledig potentieel bereiken”, aldus Eding.

Onderzoek bevestigt effectiviteit Robins Wereld 

Het ontstaan van ‘Robins Wereld’ is geïnspireerd door de overtuiging dat elk kind in staat is tot leren en ontwikkeling, een visie onderbouwd met neuropsychologisch inzicht dat benadrukt dat ook kinderen met een intellectuele beperking trainbaar en leerzaam zijn. Een pilotstudie, gestart in 2019, had als doel het prototype van de game nauwkeurig af te stemmen op de specifieke vereisten van de beoogde gebruikers. Dit leidde tot significante verbeteringen in zowel de speelervaring als de educatieve waarde van het spel.

Extra informatie

Wat zijn de leerdoelen tijdens het spelen?
Wat zijn de leukste bordspelletjes met kleine kinderen?

Bronvermelding

Tekst: Marion Middendorp
© afbeelding: s Heeren Loo

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *