Superfood voor kinderen!

Superfood voor kinderen!Superfood: je hoort er weleens over. Maar wat houdt het nu eigenlijk in en waarom zou je eraan beginnen? Is het wel gezond en wat voegt het toe? En wist je dat ook kinderen ‘aan de superfood’ kunnen?

Wat zijn superfood?

Superfood is op zich een loze term. Iedereen mag zijn product een superfood noemen en uiteraard vindt iedereen zijn eigen product super. Superfood levert zo nu en dan negatieve artikelen op, in de media of op internet. Natuurlijk is het van belang om gevarieerd te eten (waar het voedingscentrum bang voor is dat je dat dan niet meer doet) en je gezonde verstand blijft gebruiken bij wat je doet.

Wat men onder echte superfood verstaat zijn etenswaren die voedingsstoffen bevatten, die goed zijn voor je gezondheid, zodat er een gezonde groei plaats kan vinden. Ook zullen superfoods een positieve bijdrage leveren aan het voorkomen van bepaalde ziektes. Bioactieve stoffen worden hiervoor gebruikt, zoals antioxidanten. Met een slim gebruik van superfood is dus niets mis mee! Want eigenlijk bedoel je er niets anders mee dan gezonde producten die jouw lichaam echt ondersteunen. En dus gewoon zo natuurlijk mogelijk zijn!

lijn vadersenmoeders

Superfood voor kinderen!

lijn vadersenmoeders

Waar is superfood goed voor?

Het mag duidelijk zijn dat superfood gewoon staat voor een goede gezondheid. Het kan je ondersteunen bij bepaalde activiteiten en dan precies dat aanvullen wat je lichaam nodig heeft. Het kan je ondersteunen als je iets onder de leden hebt. Of het staat simpelweg voor een gezonde levensstijl in het algemeen. Jouw gezondheid en die van de rest van je gezin is toch ‘superbelangrijk’, dus ga je ook voor het beste op voedingsgebied!

Hippe trend of gewoon gezond?

De term superfood zou je natuurlijk best een hippe trend kunnen noemen. Maar gezond eten is dat uiteraard helemaal niet. Gezond eten is iets van alle tijden en het wordt ons steeds duidelijker wat we nu beter wel en wat we nu beter niet kunnen eten. Neem suiker: men wist al langer dat je er dik van wordt, maar de hele waslijst die we nu weten was in mijn kinderjaren in ieder geval niet bij de gewone burger bekend. We worden ons steeds bewuster dat we minder moeten knoeien met ons voedsel (en trouwens ook met de hele natuur) om zo gezond mogelijk te kunnen leven!

Superfood voor kinderen

Maar wat kun je als superfood voor onze kinderen gebruiken? Zoals gezegd moet je je niet helemaal blindstaren op etiketten waar superfood op staat. Zorg voor gevarieerd eten en doe dit zo natuurlijk mogelijk. Dus met zo min mogelijk bewerkt eten. Je hoeft helemaal niet moeilijk te denken, want wist je dat gewoon eieren bijvoorbeeld ook als superfood gezien kan worden? Hierbij een lijstje met voorbeelden, maar uiteraard is er nog véél meer…

Eieren

Eieren dus. Waarom het onder superfood valt? Eieren bevatten heel veel goede voedingsstoffen. Denk maar eens aan de vitamines A, B12, E en D. Maar daarnaast hebben ze ijzer, fosfor en selenium bij zich en ook nog eens eiwitten (ja, hèhè) en goede vetzuren. Een opgroeiend kind kan dit allemaal prima gebruiken en ze maken je ook nog eens niet zo snel dik omdat ze weinig calorieën bevatten.

lijn vadersenmoeders

Superfood voor kinderen!

lijn vadersenmoeders

Lijnzaad

Lignanen, wat in lijnzaad voorkomt, dragen bij aan een gezond immuunsysteem. Daarnaast is het ook heel gezond voor het hart. Gezonde vetten maken het plaatje compleet. Gebroken lijnzaad is een natuurlijk middel wat helpt bij obstipatie! Holland & Barrett lijnzaad kan je hierbij gebruiken en dit is in meerdere varianten verkrijgbaar. Zowel gebroken als heel, in bio-uitvoering of als olie. Ideaal om in huis te hebben als je kind last heeft van een moeilijke stoelgang, of jijzelf natuurlijk. Maar ook ter ondersteuning is lijnzaad een fijn middel.

Noten

Ook het voedingscentrum heeft noten een mooie beoordeling gegeven en opgenomen in de schijf van vijf… en ze hebben gelijk. Ongebrand en ongezouten zijn noten echte superfoods. Amandelen, bijvoorbeeld, of walnoten, hazelnoten en pecannoten zijn heerlijke leveranciers van vitaminen, mineralen en goede vetten. Zie je wel: het hoeft niet moeilijk te zijn!

Groene groenten

Tja, dat is nou jammer voor je kind, maar de oerdegelijke groene groenten horen er ook bij. Boerenkool, spinazie, broccoli en uiteraard spruitjes et cetera. Saai, maar wel gezond. En hoezo saai? Van veel groenten kan je veel manieren vinden om ze te bereiden. Vind je kind gewoon gekookte groente niet lekker? Maak eens een groentetaart, bijvoorbeeld, of gebruik deze groente bij de lasagne in plaats van de Italiaanse roerbakgroenten.

En we eindigen met: rauwe cacao

Jawel, we stoppen dit artikel met een lekker voorbeeld. Cacao is ook een (heerlijke) superfood. Het is zelfs goed voor je humeur! Maar dat wist je vast zelf ook al. Je moet wel voor de pure variant gaan, wat die bevat antioxidanten, mineralen en vitamine B. Je kunt zo een stukje pure chocolade eten, maar je kunt ook rauwe poeder gebruiken om door andere lekkernijen of eten te doen.

Liefs Wil

Meer informatie

Koemelkallergie – Hoe ga je hiermee om?
Voedingsschema baby
Peuter verzorging & ontwikkeling
Gezond zwanger worden
Moestuintje maken: Eten uit eigen tuin!

Bronvermelding

Tekst: Wil Cats
© afbeelding: 123rf.com

lijn vadersenmoeders