Vegetarisch of veganistisch dieet tijdens je zwangerschap

Vegetarisch of veganistisch dieet tijdens je zwangerschap

Ben jij vegetariër of veganist en verwacht je een kindje? Dan is de vraag of je op deze manier kunt blijven eten of dat je jouw eetwijze wellicht wat uit moet breiden om alles binnen te krijgen dat jij en je baby nodig hebben. Als vegetariër of veganist kun je prima gezond zwanger te zijn, maar dit wil niet zeggen dat je per se gezonder bent dan wanneer je vlees of vis zou eten.

Meer risico op tekorten

Het is belangrijk om heel bewust vegetarisch of veganistisch je zwangerschap te starten wanneer je hiervoor kiest. Door bewust bezig te zijn met de voeding die je eet, voorkom je dat er tekorten opbouwen en kun je ervoor zorgen dat je genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt. Als je zwanger bent heb je namelijk een verhoogde behoefte aan verschillende voedingsstoffen, waaronder: 

  • Eiwitten
  • Calcium
  • Vitamine D
  • IJzer
  • Foliumzuur
  • Vitamine B1, B2 en B12
  • Omega 3

Als vegetariër en zeker veganist heb je meer risico op tekorten. Goede bronnen van vitamine B12 zijn onder andere zuivelproducten, honing en eieren. Deze vitamine is nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen die de zuurstof in je bloed vervoeren. Ook zorgt het voor een goede werking van het zenuwstelsel. Met het slikken van foliumzuur start je trouwens het liefst al voordat je zwanger bent.

Vegetarisch of veganistisch dieet tijdens je zwangerschap

Afwisselend eten

Door afwisselend te eten en goed te kijken naar de voedingstoffen die de voedingsmiddelen die je kiest bevatten, kun je dierlijke producten links laten liggen. Zo is bijvoorbeeld amandelmelk een goede vervanger van koemelk aangezien amandelmelk een hoog gehalte aan vitaminen en mineralen bevat, zoals calcium, magnesium, fosfor, zink, kaliu, vitamine E en B-vitamines. 

Voordelen vegetarisch eten tijdens zwangerschap

Wanneer je goed geïnformeerd bent en weet wat je moet eten zonder tekorten op te lopen, kan het ook voordelen hebben om vegetarisch of zelfs veganistisch te eten. Zo eten plantaardige eters meer groenten en fruit, wat voor iedereen goed is maar zeker voor zwangere vrouwen. Groenten bevatten veel vezels, waardoor je stoelgang optimaal blijft. Ook bevatten groenten en fruit veel vitaminen en mineralen die je nodig hebt. 

Daarnaast zijn groenten en fruit rijk aan anti-oxidanten, stimuleren deze je immuunsysteem en bevatten ze enzymen voor een efficiëntere vertering. Door gezond te blijven eten voorkom je dat je meer aankomt dan nodig is. 

Niet opeens beginnen

Ben je nog geen vegetariër of veganist maar wil je jouw eetpatroon veranderen nu je in verwachting bent? Het valt af te raden om opeens met een andere manier van eten te beginnen. Je lichaam is namelijk gewend aan de bouwstenen die het krijgt uit dierlijke voedingsmiddelen en kan hierop reageren als je deze opeens niet meer gebruikt. Wel kan je minderen met dierlijke voedingsmiddel en meer groenten en fruit gaan eten.  

Als je al vegetariër of veganist bent is het verstandig om je goed te laten informeren zodat je zeker weet dat je genoeg vitaminen, mineralen en macro’s binnenkrijgt. Niet alleen voel jioj je dan zo goed mogelijk tijdens de zwangerschap, maar ook krijgt je kindje een zo goed mogelijke start.

Liefs Marion

Meer informatie

Superfood voor kleine kinderen
Samen eten, hoe houd je het gezellig?
Zo leer je jouw kind (nog) meer dingen te eten
Gezonde voeding tijdens de zwangerschap

Bronvermelding

© foto: 123rf.com

lijn vadersenmoeders

BabyBaby