Problemen met slaap? Hier is de oplossing

Problemen met slaap? Hier is de oplossingOns leven brengen we zo’n beetje voor 30 procent slapend door. Dat is een behoorlijke tijd, maar dat is zeker niet voor niets. Een goede nachtrust is niet alleen fijn, maar ook harstikke belangrijk. Het maakt je uitgerust, vrolijk, fit, levenslustig en last but not least voldoende slaap vergroot je geduldmomenten en levert een positieve bijdrage aan je immuunsysteem. Dat is nogal wat.

Slaaptips voor je baby, die werken!

Slaapgebrek

Een goede vriend van ons tobt hier ontzettend mee, die slaapt per nacht hooguit aan paar uurtjes, niet eens aaneengesloten. Het lijkt me vreselijk en dat is het ook natuurlijk ook. Het beïnvloedt heel zijn leven. Hij is niet alleen moe, maar het ondermijnt ook zijn gezondheid en het maakt hem chagrijnig. Dat is allemaal heel verklaarbaar, maar dat is natuurlijk niet fijn voor zijn omgeving. Dus knaagt dit aan de relatie en juist die spanningen maken een goede nachtrust er ook niet beter op. Kortom: bij langdurig slaapgebrek beland je uiteindelijk in een akelige vicieuze cirkel.

Waarom is slaap belangrijk?

Eigenlijk is een goede nachtrust net zo belangrijk voor je mind en body als gezonde voeding. Tijdens je slaap herstelt je lichaam zich. Niet alleen fysiek maar ook mentaal. Alle informatie die we op een dag tot ons krijgen (en dat is in deze maatschappij met al die aantrekkelijke pixels, enorm veel) worden in onze slaap verwerkt, maar ook komen onze spieren tot rust. Een goede nachtrust draagt zelfs bij tot een sterk(er) immuunsysteem. Wat ik al zei, een goede nachtrust is hartstikke belangrijk.

Omdat een goede nachtrust zo belangrijk voor ons is en dit niet ‘zomaar’ voor iedereen is weggelegd, geven we een aantal nuttige tips die kunnen bijdragen aan een gezond portie slaap!

lijn vadersenmoeders

Problemen met slaap? Hier is de oplossing

lijn vadersenmoeders

Ontspannen

Na een stressvolle dag is het soms lastig om die chaos en wirwar aan gedachten in je hoofd tot stilte te manen. Hoe onrustiger het in je hoofd is, hoe lastiger het zal worden om in slaap te komen. Probeer daarom zoveel mogelijk ontspannen naar bed te gaan. Dit kun je onder andere bereiken door:

– Neem een warme douche/bad voor het slapen
– Eet niet meer vlak voor het slapen
– Drink een beker warme melk met honing
– Lees een boek voor het slapengaan (liever niet te spannend)
– Adem door je neus (en let op je ademhaling als je in bed ligt)
– Van een goede vrijpartij wordt je ontspannen en slaperig

Melatonine

Ooit van Melatonine gehoord? Dit is een voedingssupplement wat gebruikt kan worden ter ondersteuning van de nachtrust. Melatonine is een neurohormoon dat wordt geproduceerd in de pijnappelklier, een gebied in de hersenen. Dit hormoon zorgt ervoor dat je moe wordt en wilt gaan slapen, op een heel natuurlijke manier. Overdag is de hoeveelheid van dit hormoon in je lichaam laag, maar na zo’n vijftien uur wakker te zijn, stijgt dit hormoon waardoor je slaperig wordt. Het hormoon blijft dan een aantal uren duidelijk aanwezig in je lijf, tot het weer voldoende is en het tegen de ochtend weer afneemt.

Misschien maakt je lichaam dit hormoon te weinig aan of kan je body wel wat extra’s gebruiken. Gelukkig kan je melatonine kopen bij Flinndal.nl en dit probleem op een eenvoudige manier oplossen.

Pixels: NEE!

Je hersens hebben er een behoorlijke klus aan om al die pixels te verwerken. Stop een uur voor het slapengaan met het kijken naar schermen. Of dit nou een TV-scherm is, je laptop, een tablet of je smartfoon. Het is verleidelijk om ‘steeds op de hoogte te willen blijven’ maar het komt niet ten goede van je nachtrust. Leg al die schermen tijdig weg, morgen is er weer een dag!

Loslaten

Het allerbelangrijkste is natuurlijk al die hectiek van de dag los te laten. Hoe drukker je het hebt, hoe meer er nog van alles in je hoofd zit, vlak voor het slapen gaan. Om te voorkomen dat je aan dingen blijft denken die je niet moet vergeten (zoals dat ene top idee, of het verschuiven van die ene dubbele afspraak!) kun je het beste een opschrijfboekje op je nachtkastje leggen, met een pen erbij. Zodra er een gedachte in je hoofd opkomt, waar je écht iets mee moet, schrijf het op zodat je het in je hoofd kunt loslaten.

Ben je aan het piekeren? Schrijf ook al die piekerijen op in je boekje, zodat je ook die gedachten kunt loslaten. Morgen is er weer tijd genoeg om aan ze te denken.

lijn vadersenmoeders

Problemen met slaap? Hier is de oplossing

lijn vadersenmoeders

Beweging

Zorg voor voldoende dagelijks beweging, zodat je niet alleen mentaal vermoeid bent, maar ook lichamelijk. De juiste beweging (sport) geeft tevens de mogelijkheid bepaalde emoties los te laten, wat dan weer een positieve bijdrage kan leveren aan een ontspannen mind. Ben je de hele dag nergens aan toegekomen? Doe dan gewoon nog wat oefeningen voor het slapengaan.

Kleuren en slapen

Kleuren hebben invloed op onze mentale toestand, blijkbaar ook in onze slaap. Onderbewust neem je kleuren waar en reageer je daar op. Er is aangetoond dat je hart sneller gaat kloppen en je bloed sneller gaat stromen van de kleur rood. De kleur blauw schijnt juist weer heel ontspannend te werken. Bij onderzoek is gebleken dat mensen in een blauwe slaapkamer over het algemeen langer slapen.

Misschien tijd voor een nieuw kleurtje op de muren? Het is het proberen waard… Als je trouwens dan toch bezig bent met het interieur van je slaapkamer, check dan gelijk even de gordijnen. Is het wel donker genoeg in je slaapkamer?

Een goed bed

Het is belangrijk te slapen in de juiste houding, maar je kunt alleen in de juiste houding slapen als je een goed bed, matras en kussen hebt. Als je namelijk (bijvoorbeeld) de veren van het matras er door je matras voelt prikken, dan kun je best in een gezonde houding willen liggen, maar als je steeds die harde veren voelt, gaat dat echt niet lukken. Het is daarom belangrijk dat je niet alleen een goed bed hebt, maar ook een goed matras en een goed hoofdkussen, zodat je lichaam optimaal kan ontspannen. Vergeet dus niet je matrassen zo nu en dan eens om te draaien en uiteindelijk te vervangen.

Zuurstof

In de slaapkamer kun je het beste de kachel uitlaten en het raam een stukje open zetten. Een goed geventileerde slaapkamer draagt bij aan lekker slapen. Een goede temperatuur voor de slaapkamer is zo’n 18 graden.

Rust en regelmaat

Als laatste de tip om te zorgen voor een gezonde, maar vooral regelmatige slaap/waakritme. Luister naar je biologische klok en naar het hormoon melatonine. Word je slaperig? Geef er dan aan toe en luister naar je lichaam.

Slaap lekker!

Liefs Marion

Extra informatie

Slaaptips voor je baby, die werken!
Boekbespreking – Ik ben Lieve en ik kan niet slapen
Boekbespreking – Fred kan niet slapen

Bronvermelding

Tekst geschreven door: Marion Middendorp
© afbeeldingen: 123rf.com

Deze reportage is tot stand gekomen middels een samenwerkingsverband.

lijn vadersenmoeders

Geef een reactie