Omega 3 vetzuren, wat doet het met je?

Omega 3 vetzuren, wat doet het met je?

Bijna iedereen lust wel eens een lekker stukje vis. Een sappige verse haring, een zachte zalmmoot of een heerlijk bakje kibbeling. Hoe vetter hoe lekkerder, maar bij vis geldt ook nog eens: “Hoe vetter vis, hoe beter het is.” Niet voor de vis zelf natuurlijk, maar wel voor jou!

Vette vis is namelijk goed voor onze gezondheid, doordat er visolie in zit en dat is zelfs goed op meerdere vlakken. Hieronder lees je waarom het eten van omega 3 zo belangrijk is.

Waar komt het vandaan?

Er zijn een aantal verschillende bronnen van deze vetzuren. Om niet te diep op de stof in te gaan, zullen we een paar bronnen noemen, zodat je weet wat verstandig is om te eten en wat niet.

Vis, schaaldieren

De beste vis die je hier kunt nemen zijn Makreel, Haring, Zalm en Sardines. Hier zit het meeste vet aan en zijn ook het rijkst van smaak. Kijk je naar witvis en dergelijke, zul je merken dat hier wel wat vet op zit, maar niet zo veel als de andere vissen.

Olie

Rapenzaad olie, walnoten en soja olie is ook rijk met omega 3. Het regelmatig eten van noten hoeft niet altijd gezond te zijn, maar levert wel deze stoffen aan. Let hier dus mee op.

Omega 3 vetzuren, wat doet het met je?

Wat doet het met je?

Omega vetzuren zorgen ervoor dat je een gezonder lichaam hebt. Hiermee wordt bedoeld dat de stof hart- en vaatziekten tegengaat, het cholesterol en bloeddruk naar beneden haalt. Daarnaast is het erg goed om het supplement te slikken als je zwanger bent en straks borstvoeding gaat geven, voor de groei te stimuleren van de kleine baby.

Voedingsschema voor je baby
Wat zijn regeldagen?

Wat veel mensen niet weten is dat het concentratie verhogend is, helpt bij leer en gedragsstoornis, dementie en depressiviteit. Kinderen met een diagnose ADHD, zullen positief resultaat boeken bij een dagelijkse dosis omega vetzuren. Het is bijna een wondermiddel te noemen, maar het komt gewoon in de natuur voor, dus ligt het voor het oprapen, wat een wondermiddel meestal niet is.
Het is gewoonweg belangrijk dat je goed, gevarieerd eet, zodat je een gezonde dosis omega vetzuren binnen krijgt.

Hoeveel moet je innemen voor een gezonde levensstijl?

Het is aan te raden ongeveer 200 milligram per week te eten. Dit is met gemak te halen als je wekelijks een makreeltje of haring eet. Een portie nootjes per week is ook meer dan voldoende. Voor een volwassen persoon is dit ongeveer een procent van de dagelijkse behoeften aan calorieën.

Wil je het aantal vetzuren verhogen? Overleg dan even met je huisarts, want vetzuren hebben een vertragende werking op de bloedstolling. Dit kan bijvoorbeeld consequenties hebben als je daarnaast ook bloedverdunners slikt.

Supplementen?

Het slikken van Omega 3 supplementen zou een optie kunnen zijn, zeker als je niet van vis houdt en via de normale voeding niet aan de gewenste hoeveelheid komt. Natuurlijk kun je ook kiezen voor een handje nootjes tijdens het wijntje op zaterdagavond!

Omega 3 vetzuren, wat doet het met je?

Focus op omega vetzuren?

Er moet rekening gehouden worden dat niet de hele focus op de vetzuren terecht komt. De schijf van 5 is niet voor niks ontworpen om een complete gezonde levenswijze te creëren. Het is dan ook zeer belangrijk om die in acht te nemen bij de keuze van voedsel. Alleen maar vlees is immers ook niet gezond, maar een stukje vlees of vis, met wat aardappelen en groentes erbij is niks minder dan heerlijk als het goed bereid is. Stomen is voor het behoud van vitaminen en mineralen in het voedsel de beste keus, maar is misschien wat minder smaakvol.

Liefs Marion

Meer informatie

Superfood voor kinderen!
Samen eten, hoe houd je het gezellig aan tafel?

Bronvermelding

© afbeelding: 123rf.com

lijn vadersenmoeders