Gezonde voeding tijdens je zwangerschap, wat kun je beter laten staan?

Tijdens je zwangerschap moet je op bepaalde voedingsstoffen letten. Gezond eten is natuurlijk belangrijk om je kind een mooie start te geven. Alcohol en nicotine vermijden is duidelijk maar denk ook aan ‘gewoon eten’ als rauwe kaas en andere producten. Wat kan je nu beter even aan je neus voorbij laten gaan?

Gezond zwanger worden, hoe doe je dat?

Gezond en gevarieerd eten

Begin niet zomaar één of ander dieet als je zwanger bent. Er zijn vrij veel diëten die een bepaalde voedingsstof zomaar weglaten waardoor er tekorten ontstaan. Daarnaast heeft ook jouw lichaam gewoon het eten broodnodig om een zwangerschap te kunnen volbrengen. Eveneens kunnen er tijdens het afvallen, als dit extreem gebeurt, opgeslagen gifstoffen vrijkomen. Eet zo gezond en gevarieerd mogelijk en wil je meer dan dat doen? Overleg dan met je verloskundige of arts! Ga nooit zelf zomaar iets doen!

Geen alcohol

Laat dat lekkere glaasje wijn tijdens het eten even staan! Al in kleine hoeveelheden kan dit je kindje schade berokkenen!

FAS, de gevaren van alcohol

Koffie

Wees voorzichtig met koffie. Het gaat hierbij om de cafeïne, dus ook cola en energiedrankjes vallen hieronder. Drink hooguit 1 kopje per dag. Cafeïne heeft o.a. invloed op het geboortegewicht van je kindje. Wil je toch graag koffie, gebruik dan dus cafeïnevrije koffie.

Gezonde voeding tijdens je zwangerschap, wat kun je beter laten staan?

Rauwe melk

Melk rechtstreeks bij de boer vandaan is niet gepasteuriseerd. Kook deze dan ook voordat je het drinkt. Melk uit de supermarkt, wat dus wel gepasteuriseerd is, is geen probleem. Ook andere zuivelproducten met rauwe melk (bijvoorbeeld bepaalde kaassoorten) moet je vermijden!

Rauw vlees en vleeswaren

Eet geen rauw vlees, in verband met besmettingsgevaar met o.a. toxoplasmose. Eet dus o.a. geen tartaar of biefstuk. Maar let ook op met vlees van de barbecue, want hoe vaak is dat nog niet helemaal gaar… Er zijn ook vleeswaren die rauw of gedroogd zijn en zodoende nog teveel bacteriën e.d. bevatten. Denk hierbij aan salami, cervelaat, rauwe ham, filet americaine of bijvoorbeeld rosbief. Dit lijstje is echter niet compleet, lees goed op de verpakking hoe het vlees bereid is. Bij twijfels: raadpleeg je verloskundige!

Producten met rauwe eieren

Een rauw ei zal je waarschijnlijk zo niet eten, maar er zijn ook diverse producten waar rauwe eieren in verwerkt worden. Zelfgemaakte mayonaise is er hier één van!

Rauwe vis

Ook voor vis geldt ditzelfde verhaal. De vis moet goed verhit zijn om de schadelijke stoffen eruit te halen. Andere producten met rauwe vis zijn dus ook niet veilig, zoals sushi met vis.

Bepaalde vissoorten

Naast rauwe vis zijn er ook bepaalde vissoorten (roofvissen) die afgeraden worden, zoals zwaardvis, haai en tonijn. Deze mag je dus ook niet nuttigen als ze al wel verwerkt zijn! Overigens mag je sowieso maximaal maar 2x per week vette vis.

Lever

Omdat lever teveel vitamine A bevat (ja, dat kan ook nog…) zit er een limiet aan het gebruik van leverproducten. Een teveel aan vitamine A is namelijk schadelijk voor de baby. Hooguit 1 boterham per dag met een leverproduct mag, bijvoorbeeld leverworst.

Rauwkost en fruit

Ik zie je fronsen! Natuurlijk zijn deze producten op zich gezond, maar ook nu is er het risico van besmetting. Omdat verhitting hier niet aan de orde is, moet je in ieder geval het eten goed wassen en eet rauwkost direct op, waarbij je het zelf klaarmaakt! Neem geen voorverpakte producten! Deze staan vaak bol van de bacteriën met alle gezondheidsgevolgen van dien.

Rauwe kiemgroente

Vermijd rauwe kiemgroente in verband met toxoplasmose-gevaar.

Softijs

Helaas, maar ook softijs kan een bron van bacteriën zijn…

In het kort nog een aantal zaken

Wat vermijd je beter nog meer:
• Kruidenpillen
• Kalebaskalk
• Doe rustig aan met venkelthee en anijsthee
• Doe rustig aan met drop! Maximaal 2 of 3 per dag
• Doe niet teveel kruiden in je eten

Vraag het na!

Regelmatig komen er verschuivingen in wat wel en niet kan (en ik heb ook niet de intentie dat dit lijstje compleet is…). Zo heb ik wel meegemaakt dat kruidnootjes niet mochten. Vraag gewoon aan je verloskundige wat de nieuwste inzichten zijn!

Handige App

Wil je het graag zeker weten? Het voedingscentrum heeft hier een handige app voor, die je dus kunt downloaden in zowel de App store als de Play store. Deze app heet ZwangerHap.

Liefs Wil

Extra informatie

Stoppen met roken als je zwanger bent
Acupunctuur tijdens de zwangerschap
FAS, de gevaren van alcohol
Gezond zwanger worden, hoe doe je dat?
Helpt bepaalde voeding bij de vruchtbaarheid?
Stoppen met roken
De voordelen van het dagelijks drinken van koffie
Zwanger en zwangerschap – Alles wat je zou willen weten!
Bakerpraatjes rondom de zwangerschap
Het belang van foliumzuur
Boekbespreking – Mijn zwangerschap in vraag en antwoord
Elke dag dichterbij – Zwangerschapsdagboek
Oei, ik groei! / Negen maanden dagboek

Bronvermelding

Tekst: Wil Cats
© afbeeldingen: 123rf.com

lijn vadersenmoeders
BabyBaby