Kerstman populairder dan Sinterklaas

Kerstman populairder dan SinterklaasNog een kleine drie weken en dan breekt de gezelligste maand van het jaar aan. Bijna de helft van de Nederlanders (43%) is zelfs al aan het shoppen geslagen voor de eerste cadeau-inkopen. Maar wie is nou eigenlijk populairder binnen Nederlandse gezinnen, de Kerstman of Sinterklaas? ICS maakte de balans op en onderzocht het koopgedrag van de Nederlanders voor de decemberfeesten. En wat blijkt? Kerst neemt steeds meer het stokje over van Sinterklaas als hét moment om cadeaus te geven. Het grootste deel van de ouders geeft hun kinderen cadeaus met Kerst (78%) en een opvallend kleinere groep doet dit tijdens Sinterklaas (67%). Ruim de helft van de ouders (52%) geeft cadeaus tijdens beide feestdagen.

Cadeaus kopen we graag in de winkel

Hoewel online shoppen nog altijd groeit in populariteit, kopen we cadeaus voor de feestdagen nog steeds graag in de winkel. 42 procent van de Nederlanders doet zelfs alle feestdagen-inkopen in de winkel. Bijna de helft (48%) doet dit zowel in de winkel als online en slechts een klein deel van de Nederlanders koopt alle cadeaus online (8%).

Kerstman populairder dan Sinterklaas

200 euro of meer

Als het gaat om cadeaus kopen voor hun oogappeltjes voor in de zak of onder de boom, lijken veel Nederlandse ouders niet te kijken op een eurootje meer of minder. Tijdens Sinterklaas geeft één op de negen ouders (11%) maar liefst € 200 of meer uit. Tijdens Kerst ligt dit percentage met 13 procent nog iets hoger. Grote kans dat dit geld wordt gespendeerd aan presentjes voor hun dochter. Zij staat namelijk op nummer 1 als persoon voor wie men het het leukst vindt om een cadeau te kopen (30%). Zoonlief staat ietsjes lager op de ranglijst (25%).

Één tot drie cadeautjes

De meeste kinderen krijgen tijdens zowel Sinterklaas als Kerst één tot drie cadeautjes (respectievelijk 58% en 72%). Een kwart (26%) van de ouders gaat bij Sinterklaas iets verder en geeft hun kinderen vier tot zes cadeaus. Ouders met één kind geven vaker vier cadeaus of meer aan hun kind dan ouders met twee kinderen of meer (28% versus 16%).

Over het onderzoek

Het onderzoek is uitgevoerd door onafhankelijk marktonderzoeksbureau Ruigrok NetPanel in opdracht van International Card Services. De doelgroep voor dit onderzoek bestaat uit een algemeen Nederlands publiek vanaf 18 jaar. Voor het onderzoek werd een representatieve doelgroep van 1.055 Nederlanders geënquêteerd. In het onderzoek werd gekeken naar het koopgedrag van de Nederlanders voor Sinterklaas en Kerst.

Meer informatie

Meer tips voor een leuk uitstapjes met de kids
Sinterklaas
Kerstmis

Bronvermelding

Related Post

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *