Onderzoek: Black Friday in Nederland wordt steeds groter en interessanter

Onderzoek: Black Friday in Nederland wordt steeds groter en interessanterTot een paar jaar geleden was Black Friday nog een typisch Amerikaans fenomeen. Het startschot van het kerstaankopen seizoen lijkt nu ook Nederland steeds meer in zijn greep te krijgen. De afgelopen 5 jaar verdubbelde de interesse in Black Friday jaar op jaar. Verdubbelen lijkt ook dit jaar weer te gebeuren: Black Friday 2017 belooft wederom Nederlandse records te gaan verbreken. En terecht; uit onderzoek blijkt dat er veel korting te halen valt voor de Nederlandse consument.

Bron: Simpler

Wat is Black Friday?

Black Friday is in de Verenigde Staten de dag na Thanksgiving Day. Het wordt beschouwd als het begin van het seizoen voor kerstaankopen. Traditiegetrouw gaat Black Friday gepaard met veel scherpe aanbiedingen. Hét moment om koopjes te scoren. Net als veel andere Amerikaanse tradities doet Black Friday steeds meer zijn intrede in Nederland. De maandag na Black Friday is het Cyber Monday. Dat wordt gezien als het startschot van de online kerstaankopen. De meeste webshops gaan met hun prijzen stunten van Black Friday tot en met Cyber Monday.

Interesse in Black Friday

De interesse in Black Friday in Nederland is de afgelopen 5 jaar telkens verdubbeld. (Bron: Google).

Onderzoek: Black Friday in Nederland wordt steeds groter en interessanter

Wanneer is het Black Friday in 2017?

Dit jaar valt Black Friday op 24 november. De meeste kortingsacties lopen door tot en met Cyber Monday op 27 november.

Wat zijn de belangrijkste productcategorieën bij Black Friday?

Er werd onderzoek gedaan naar wat de belangrijkste categorieën zijn die consumenten kopen in het Black Friday weekend:

  • Elektronica
  • Witgoed
  • Speelgoed (en games)
  • Mode

Aan wat voor korting moet ik denken?

De prijsdalingen van 2016 werden uitgebreid door simpler.nl onderzocht. Alle prijsdalingen werden geanalyseerd en daar kwam een duidelijke conclusie uit.

Voor Elektronica en Witgoed werken webshops met geselecteerde aanbiedingen. Voor slechts enkele producten per categorie worden zeer scherpe aanbiedingen naar voren geschoven. Het advies is om de websites en folders van de elektronica webshops in de gaten te houden. Kijk daarna ook nog even op een vergelijkingssite of je niet toevallig ergens anders nog een betere prijs kan krijgen. De kortingen variëren van 15%-45%. De gemiddelde korting op de deals van vorig jaar lag op 22%.

Fashion en lifestyle webshops gaan heel anders met Black Friday om. Heel vaak tref je daar scherpe kortingen over het hele assortiment. Om je een beeld te geven zijn enkele acties voor dit jaar voor je op een rijtje gezet:

The Sting: 34% korting op de hele collectie + gratis verzending
Hunkemöller: 25% korting op de hele collectie
ASOS: 20% korting op de hele collectie (kortingscode GOGOGO)
O’neill: 30% korting op de hele collectie
Douglas: 25% korting op het hele assortiment
Hema: 15% korting op bijna alles
Bijenkorf: Tot 30% korting op het hele assortiment
C&A: 20% korting op alles
Costes: 30% korting op het hele assortiment

Onderzoek: Black Friday in Nederland wordt steeds groter en interessanter

Wat zeggen de Nederlandse webshops over Black Friday?

Enkele belangrijke Nederlandse webwinkels werden gevraagd hoe zij naar Black Friday kijken:

Wehkamp.nl

“De interesse voor Black Friday is enorm toegenomen. Als we kijken naar een jaar of 3-4 geleden was het nog meer iets wat vooral Amerikaans was en waren er weinig shops die hieraan meededen. Als we nu kijken naar Black Friday dan is het ook echt een begrip geworden in de Nederlandse markt.”

Bol.com

“Die dag werd afgelopen jaar alleen nog door de drukste dag voor Kerst, 19 december 2016, overtroffen in omzet.”

Coolblue.nl

“We zien dat de aandacht voor dit weekend sterk groeit. We verwachten nog geen cijfers zoals in Amerika of China, maar de meeste online shoppers kennen het concept ondertussen wel.”

Expert.nl

“Na het succes van Black Friday vorig jaar is deze actie voor Expert niet meer weg te denken. Vorig jaar werd de actie alleen vanuit online aangejaagd, maar we zagen daarmee ook het effect op de omzet in onze fysieke winkels. Voor Black Friday zijn dit jaar voor verschillende productgroepen aanbiedingen geselecteerd, de maximale korting op een product tijdens de actie is 43%. Producten waar je o.a. aan kan denken zijn speakers, laptops, smartphones, televisies etc.”

AO.nl

“Black Friday is de laatste paar jaren één van de belangrijkste dagen in retail geworden. Niet alleen voor electronica, maar zeker ook voor witgoed. Er is veel interesse in goede deals, waardoor ao.nl vorig jaar een recordomzet heeft geboekt. De verwachte impact voor dit jaar is zelfs nog groter. Black Friday is voor ao.nl het absolute hoogtepunt van het jaar.”

Meer informatie

Meer leuke weetjes

Bronvermelding

Simpler

Deze reportage is tot stand gekomen in samenwerking met Simpler.

Related Post

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *